- פרויקט הנצחת זכרו של זלמן שזר-שר החינוך ונשיא המדינה
ברב תחומי עמל הולץ חיל האוויר מעודדים תלמידים ומורים להכנת פרויקטים מיוחדים. כך התחיל התהליך של פרויקט אות הנשיא וראש הממשלה.
תהליך הפרויקט
- בחירת התלמידים
- התפצלות לקבוצות עבודה
- חקר
- הכנת חומרים
- מנטורים
- תוצר
- תודות
- בחירת התלמידים
לפני כשנה התחלנו בפרויקט שדרת המנהיגים בהולץ. בשנת תש"ף הפרויקט הוצע לתלמידי כיתות ט, וארבעה תלמידים מכיתות י שימושו להם כמנטורים.
שמות התלמידים:
אביאל ארונוב ט3
ירין בארי ט3
אייל גולדברג ט3
נועם מנשה ט3
ירין לוי ט3
מתן פנחס ט3
נתנאל חיאייב ט3
אלירן דזורייב ט4
רועי סופר ט4
אוראל חולדארוב ט2
אביגיל זמלדינוב י3- מנטורית
דניאל בוחמן י3- מנטור
נוריס בטואשוילי י3- מנטור
אנה מלינובסקי י1- מנטורית
מובילת הפרויקט: אורית להב – מורה
- התפצלות לקבוצות עבודה
בפגישות הראשונות עם קבוצת התלמידים דנו בדרכים השונות בהן ניתן להנציח את זכרו של זלמן שזר- שהיה גם שר חינוך וגם נשיא המדינה. היה ברור, שמאחר ומדובר בבית ספר שהוא טכנולוגי, ננצל את הטכנולוגיה לטובת הפרויקט.
לאחר כמה פגישות הוחלט שנפצל את הפרויקט לשניים: קבוצת תלמידים תתמקד בשזר כנשיא, וקבוצה בשזר כשר חינוך. הוחלט שנעבור עם כרזות אניטראקטיביות מהאפליקציה "thinglink". הנקודות האינטרקטיביות יהיו מסמכי גוגל דוקס שיפורסמו ע"י התלמידים.
קבוצה נוספת ביקשה לבנות שאלון ומשחק Kahoot.
על מנת להכין את קטעי המידע שיהיו בכרזות האינטראקטיביות, ואת השאלון והמשחק, היה צורך לחקור על חייו של זלמן שזר ולאתר נקודות מרכזיות וחשובות בחייו.
הקבוצה התכנסה לשעתיים בשבוע בחדר היזמות הממוקדם בבית הספר. המרחב הוירטואלי שנבחר לעבוד בו היה Google classroom. בנינו כיתה ואת כל החומרים שהיו לנו הכנסנו למרחב.
- חקר
תהליך החקר לקח זמן רב. התלמידים היו צריכים לחפש את האירועים החשובים בחייו. תוך כדי המחקר הגיעו התלמידים למידע על הבית של זלמן שזר, ורצו לבקר בו. יצרנו קשר עם הגב' אווה אזולאי ממרכז זלמן שזר, אולם לצערנו לא ניתן היה לבקר במרכז.
התלמידים גם פנו למורים שלהם בשאלות והמשיכו בחקר באינטרנט.
נבחרו תמונות שיהיו מיוצגות בכרזות האינטרקטיביות והחל תהליך ההכנה.
- הכנת החומרים
הכנת החומרים ארכה זמן רב היות והתלמידים התלבטו מאוד באירועים החשובים, בכתיבה עצמה, בציורים שנבחרו ועוד.
קבוצת תלמידים הכינה את הכרזה על זלמן שזר כשר חינוך, קבוצה אחרת הכינה את הכרזה על זלמן שזר כנשיא.
קבוצת תלמידים שלישית הכינה את משחק ה KAHOOT. לאחר שסיימו הם החליטו לתת לחבריהם לשכבה לשחק במשחק, ועשו מקצה שיפורים. היה חשוב לכתוב שאלות בהן התשובות מדויקות.
- מבנה הקבוצה
הקבוצה מורכבת מתלמידי כיתות ט השונות ומנטורים מכיתות י.
המנטורים הגיעו לכל הפגישות על הפרויקט והקימו קבוצת WA וואצאפ עם התלמידים על מנת לעזור ולענות על שאלות.
המפגשים התנהלו כ'האקטון'. בתחילת כל מפגש היו התלמידים מדווחים למליאה כיצד התקדמו ומה הבעיות בהם נתקלו. הקבוצה עזרה לפתור בעיות. לאחר מכן התפצלו לקבוצות ועבדו. בסיום המפגש התכנסנו למליאה בה הראו התלמידים גם כן, כיצד התקדמו בהכנת הפרויקט שלהם.
כמובילת הפרויקט ראיתי את התלמידים עובדים כבוגרים, לוקחים אחריות על החלק שלהם בפרויקט ומתקדמים לפי היעדים שהציבו.
- התוצר ואופן השימוש בו
התוצר הינו שרשרת קאפות עגולות, העומדות על מתקן ומודפסות בשני צדדיו. המתקן ימוקם במבואת בית הספר וכך יחשפו כלל תלמידי ביה"ס למידע. לקראת יום העצמאות המיזם ישולב בשיעורי החינוך בכלל השכבות והתלמידים יכירו באמצעותו את פועלו של זלמן שזר. (בכוונתנו ליצור שדרת מנהיגים אינטרקטיבית בדומה לתוצר זה, בה יוצגו ראשי ממשלה ונשיאים מקום המדינה ועד היום)
כל אחד מהעיגולים מכיל כותרת, הסבר קצר ו QR CODE אותו יש לסרוק אותו על מנת להגיע לכרזה האינטראקטיבית. בכל כרזה ישנן נקודות שיש ללחוץ עליהן, ועל ידי כך להגיע לקטעי המידע ולמשחקים.
תודות:
תודה ענקית למנהלת בית הספר שרית מלמד, שהאמינה בנו ונתנה יד חופשית ליצירתיות
תודה מיוחדת לשימי בליתי, שחשף אותי לפרס המיוחד הזה.
תודות לארבעת המנטורים: אביגיל, דניאל, נוריס ואנה, שעבדו, עודדו ודירבנו את הקבוצה.
תודות לחברי הפרויקט מכיתות ט, שהתגייסו ללמוד אחרת, לצאת מהקופסה ויצרו תוצר מדהים.